Виховуємо особистість учня засобами музейної педагогіки!
У сучасних умовах реформування української освітньої системи постає питання щодо нових підходів до організації і змісту освітньої діяльності. Важливе місце серед них посідає один із перспективних напрямів сучасної педагогіки – музейна педагогіка, що вирішує проблеми формування особистості, а саме: залучення учнівської молоді до дослідницької діяльності засобами музейної експозиції з використанням інформаційних технологій, розвиток їхніх дослідницьких умінь і творчих здібностей, вироблення здатності до самостійних суджень і оцінок, навичок критичного мислення.
15-16 березня 2019 року на базі Миколаївського обласного центру туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді був проведений щорічний обласний конкурс юних екскурсоводів навчальних закладів та закладів позашкільної освіти «Музейна скарбниця Миколаївщини – 2019». Конкурс проводився з метою виховання учнівської молоді до рідного краю, шанобливого ставлення до його народу, історії, духовної спадщини, сприяння збереженню історичної пам’яті , удосконалення змісту, форм і засобів музейної роботи у закладах освіти.
На конкурс зібралися юні екскурсоводи з Миколаєва, Первомайська, Южноукраїнська, Березнегуватського, Вітовського, Єланецького, Снігурівського, Миколаївського, Новобузького, Первомайського, Вознесенського районів, Баштанської, Олександрівської, Благодатненської, Березанської, Воскресенської, Коблівської та Веселинівської об’єднаних територіальних громад. Усього 29 команд.
Два дні роботи заходу були насиченими і цікавими. Баштанську об’єднану територіальну громаду представляли Мельничук Владислава та Змієвська Лілія, учні 9-А класу Баштанського опорного закладу ЗСО І-ІІІ ступенів №2 Баштанської міської ради, екскурсоводи шкільного історико-краєзнавчого музею (керівник музею Береза Л.Ю.).
Екскурсоводи шкільного історико-краєзнавчого музею Баштанського опорного закладу ЗСО І-ІІІ ступенів №2 В. Мельничук, Л. Змієвська та їх керівник Л. Ю. Береза гідно представили Баштанську громаду на такому поважному конкурсі. Журі високо оцінило роботу команди – ІІІ загальнокомандне місце !
Юні екскурсоводи продемонстрували свої знання під час конкурсу знавців музейної справи, який передбачав виконання завдань з ведення документації музею. Творчість, креативність та винахідливість показали під час конкурсу-експромту, яким передбачено складання тексту екскурсії за визначеним методом жеребкування набором експонатів. Учениці презентували розроблену ними екскурсію за змодельованим фрагментом експозиції. У цьому конкурсі журі визначило кращою (І місце) роботу команди Баштанського опорного закладу ЗСО І-ІІІ ступенів №2.Також відбулось оцінювання конкурсу «Презентація експозиції музею», в ході якого відбувся перегляд презентацій та відеофільмів екскурсій за фрагментом експозиції музею або тематичної виставки свого закладу освіти. Презентація історико-краєзнавчого шкільного музею Баштанського опорного закладу ЗСО І-ІІІ ступенів №2 називалася «Назавжди герої», оскільки у музеї представлено більше експозицій військово-історичного напрямку.
Наступного дня на юних екскурсоводів чекала інтелектуальна гра «Музейний тріатлон», яка включає три етапи: «Питання на осліп» – команди по черзі обирають запитання та дають відповідь у голос; «Знавці музейної справи» – учасники синхронно відповідають у письмовій формі на відео-питання; етап «Бліц», який вимагав відповіді на тестові запитання. Владислава та Лілія гідно представили себе в інтелектуальному конкурсі, виборовши ІІ місце.
Конкурс юних екскурсоводів наповнив цікавим змістом музейний простір Миколаївщини. Дякуємо нашим юним екскурсоводам за творчість, креативність та натхнення в музейній справі.
Висловлюємо подяку Г. І. Гавві, директору Баштанського опорного закладу ЗСО І-ІІІ ступенів №2, Л. Ю. Березі, учителю історії, керівнику шкільного історико-краєзнавчого музею за створення дієвої та ефективної системи підтримки обдарованих учнів.
Залучаючи учнів до пошуково-дослідницької роботи педагоги формують їхнє громадянське мислення, виховують повагу до національних надбань, почуття гордості за власну країну, адже учні глибше вивчають історію свого населеного пункту і держави. Формується новий спосіб мислення, відхід від авторитарних принципів та підвищення мотивації до навчальної діяльності, що відповідає сучасним тенденціям особистісно орієнтованої освіти.
Тетяна Гриненко, завідувач методичного кабінету,
Лілія Береза, учитель історії Баштанського опорного закладу ЗСО І-ІІІ ступенів №2