Дотримання габаритно-вагового контролю на дорогах
З 1 жовтня 2021 року набирають чинності Закони України №1534-ІХ від 03.06.2021 та № 1582-IX від 29.06.2021 (відповідно законопроекти за №3742, №3743) щодо дотримання габаритно-вагового контролю на дорогах.
Ці закони істотно змінюють правила притягнення до відповідальності учасників перевізного процесу (автоперевізників і вантажовідправників) за порушення граничних габаритно-вагових норм при транспортуванні вантажів по автодорогах.
Які зміни з питань габаритно-вагового контролю передбачені цими Законами?
1) Передбачається створення реєстру ТТН як електронної бази
Цей реєстр має важливе значення, адже саме на нього покладають надію депутати, щоб запровадити ваговий контроль в автоматичному режимі, та в спрощеному порядку (без складання протоколів, пояснень порушника) складати протоколи про порушення та направляти їх до виконання (особливо це стосується адміністративної відповідальності для вантажовідправника, що запроваджується Законом № 1582-IX (проект 3743).
2) Нововведення щодо здійснення габаритно-вагового контролю Укртрансбезпеки (далі УТБ)
УТБ Мають право:
- використовувати спеціалізовані автомобілі;
- використовувати спеціальне обладнання, призначене для перевірки дотримання водіями норм режиму праці та відпочинку;
- супроводжувати транспортний засіб, що має ознаки порушення нормативів вагових або габаритних параметрів, до найближчого місця зважування (на відстань не більше 50 кілометрів) для здійснення габаритно-вагового контролю, а також забороняти подальший рух такого транспортного засобу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України;
- використовувати стаціонарні або пересувні пункти габаритно-вагового контролю;
- використовувати засоби фото- і відеофіксації процесу перевірки, у тому числі в автоматичному режимі;
- у разі виявлення порушень законодавства щодо габаритно-вагового контролю під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) копіювати, сканувати документи, які пред’являють водії транспортних засобів під час проведення такої перевірки, та використовувати їх як доказ під час розгляду справ про порушення законодавства;
- здійснювати опитування водія чи пасажирів про обставини вчинення адміністративного правопорушення, свідками якого вони були або могли бути.
Автомобільні перевізники, їх уповноважені особи (водії), автомобільні самозайняті перевізники, суб’єкти господарювання, які надають автостанційні послуги, мають право фіксувати процес проведення планової, позапланової або рейдової перевірки (перевірки на дорозі) засобами фото- і відеотехніки, не перешкоджаючи проведенню таких перевірок.
3) На рівні закону визначаються вимоги до оформлення ТТН, та обов’язок вантажовідправника вносити до ТТН та іншого документу на вантаж в тому числі відомості про масу або габарити вантажу.
4) Усуваються прогалини для притягнення до фінансової відповідальності перевізників за порушення вагових норм при перевезення подільних вантажів (використовуючи неточності формулювання перевізники у судах скасовували штрафи за «перегрузи» при перевезенні подільних вантажів – наразі у законі прямо уточнили, що штрафи застосовуються і при перевищенні вагових норм при перевезенні подільних вантажів).
5) Збільшуються штрафи (адміністративно-господарські санкції) для юридичних осіб та ФОП, які є перевізниками, за перевищення габаритних та вагових параметрів на більше ніж 30 %– штраф збільшується на 50 % (з 34 000 грн до 51 000 грн.). (зміни до ст. 60 ЗУ «Про автотранспорт»)
Перевищення |
Попередні штрафи |
Нові штрафи |
Відсоток збільшення |
до 5% |
не штрафується |
не штрафується |
- |
5-10% |
8500 |
8500 |
- |
10-20% |
17000 |
17000 |
- |
20-30% |
34000 |
34000 |
- |
понад 30% |
34000 |
51000 |
+ 50% |
6) Збільшений у 15 разів розмір штрафу за адміністративне правопорушення за невиконання вимог уповноваженої посадової особи УТБ про зупинку транспортного засобу - 51 тис. грн (було 3 400 грн.) – (ч. 2 ст. 1222 КУпАП).
Також, якщо раніше до цієї відповідальності притягав суд, то тепер пропонується, що буде УТБ. Це не добра новина, але логічна, адже це порушення також може бути зафіксовано в автоматичному режимі з використання фото, відео, та відповідно до нього застосовуватиметься спрощений порядок про усі порушення за габаритно-ваговий контроль.
7) Збільшення розміру адміністративного штрафу для перевізника за порушення вагових та габаритних норм (ч. 2 ст. 1321 КУпАП П), якщо граничні норми перевищені понад 30 % - штраф збільшується на 50 % (з 34 000 грн до 51 000 грн.)
Перевищення |
Попередні штрафи |
Нові штрафи |
до 5% |
не штрафується |
не штрафується |
5-10% |
8500 |
8500 |
10-20% |
17000 |
17000 |
20-30% |
34000 |
34000 |
понад 30% |
34000 |
51000 |
8 ) Запроваджується нова адміністративна відповідальність:
А) За ухилення або відмову від проходження габаритно-вагового контролю, а так само перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів, порушення вимог дорожніх знаків та розмітки проїзної частини доріг, розташування транспортних засобів на проїзній частині, в зоні габаритно-вагового контролю – штраф 51 тис. грн (ч. 3 ст. 1322 КУпАП)
Б) Невиконання законних вимог посадових осіб УТБ, щодо перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт, усунення порушень законодавства з безпеки на автомобільному транспорті або створення перешкод для виконання покладених на них обов’язків, завдань (Стаття 18857 КУпАП) - штраф от 850 до 2550 грн.
До відповідальності притягатиме суд і це добра новина, адже можна навести обґрунтування, більш того, суди загружені, тобто можуть не встигнути застосувати адміністративний штраф (три місяці з дати вчинення порушення).
9) Введена нова адміністративна відповідальність для вантажовідправника за зазначення у ТТН чи інших документах на вантаж невірних даних, які перевищують нормативні параметри щодо маси – ст. 1322 КУпАП
Було доповнено КУпАП новою статтею 1322, яка передбачає адміністративну відповідальність вантажовідправника за внесення (зазначення) ним недостовірних відомостей про масу або габарити вантажу до товарно-транспортної накладної або іншого визначеного законодавством документа на вантаж, що не відповідає фактичним даним, який перевозиться, у разі перевищення транспортним засобом, яким перевозиться такий вантаж, визначених законодавством габаритно-вагових нормативних параметрів, а так само за внесення (зазначення) вантажовідправником відомостей про масу або габарити вантажу до товарно-транспортної накладної або іншого визначеного законодавством документа, які перевищують параметри, встановлені законодавством.
Головне - відповідальність не наставатиме при перевищення навантаження на вісь, оскільки такий параметр не зазначається у ТТН.
10) Встановлюється спрощена процедура притягнення до адміністративної відповідальності як перевізника так і вантажовідправника – без участі особи та її пояснень, без складання протоколу, набрання сили постанови після вручення (чи прирівняних до них фактів (відмова від отримання, повернення поштового відправлення), подання скарги на вже чинну постанову протягом 10 днів, через 30 днів примусове виконання (якщо була скарга, строки зупиняються) - тобто передбачається такий самий механізм, як і щодо штрафів за порушення по ПДД, зафіксовані в автоматичному режимі.
Мета, зробити контроль автоматичним та пришвидшити процес стягнення штрафів, передбачених частиною другою статті 1222, частинами другою, третьою статті 1321, статтею 1322 цього Кодексу)
У разі якщо адміністративні правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, передбачені частиною другою статті 1222, частинами другою, третьою статті 1321 цього Кодексу, зафіксовані за допомогою засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі в автоматичному режимі, або в разі вчинення адміністративних правопорушень, передбачених статтею 1322 цього Кодексу, уповноважені посадові особи УТБ, за даними Єдиного державного реєстру транспортних засобів, а в разі необхідності за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань встановлюють відповідальну особу, зазначену у частині першій статті 143 цього Кодексу, або вантажовідправника.
За запитом уповноваженої на те посадової особи УТБ , відповідні органи (підрозділи) Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства юстиції України зобов’язані надавати відомості про належного користувача транспортного засобу, фізичну особу, керівника юридичної особи, за якою зареєстровано транспортний засіб, особу, яка виконує повноваження керівника такої юридичної особи, з обов’язковим дотриманням Закону України "Про захист персональних даних".
За запитом уповноваженої на те посадової особи УТБ, відповідні органи державної влади або місцевого самоврядування, їх посадові (службові) особи зобов’язані надати відомості про зареєстроване місце проживання (перебування) фізичної особи вантажовідправника.
Постанова про накладення адміністративного стягнення надсилається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, протягом трьох днів з дня її винесення рекомендованим листом з повідомленням на адресу місця реєстрації (проживання) фізичної особи (місцезнаходження юридичної особи).
Днем отримання постанови є дата, зазначена в поштовому повідомленні про вручення її особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, або повнолітньому члену сім’ї такої особи. У разі якщо особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, відмовляється від отримання постанови, днем отримання постанови є день проставлення в поштовому повідомленні відмітки про відмову від її отримання.