Порядок вирішення спорів у досудовому порядку, щодо земельних ділянок та прав на них
Вирішення спорів у досудовому порядку щодо земельних ділянок та прав на них може бути реалізоване через звернення:
- До органів місцевого самоврядування, які вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо:
- Меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян;
- Додержання громадянами прав добросусідства;
- Спори щодо розмежування меж районів у містах.
- До Держгеокадастру та його територіальних органів, який вирішує земельні спори щодо:
- Меж земельних ділянок за межами населених пунктів;
- Розташування обмежень у використанні земель та земельних сервітутів.
- До Мін’юсту та його територіальних органів, які розглядають скарги у сфері державної реєстрації.
Порядок вирішення спорів органами місцевого самоврядування та Держгеокадастру (ст.159 Земельного кодексу України):
- Розглядаються на підставі заяви однієї із сторін у тижневий строк з дна подання заяви;
- За участю зацікавлених сторін, які повинні бути завчасно повідомлені про час і місце розгляду спору;
- У рішенні ОМС або центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, визначається порядок його виконання;
- Рішення передається сторонам у триденний строк з дня його прийняття;
- Рішення вступає в силу з моменту його прийняття;
- У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням ОМС, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, спір вирішується судом.
Порядок вирішення спорів у сфері реєстрації:
У сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно
Міністерство юстиції України розглядає скарги:
- На рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав (крім випадків, коли таке право набуто на підставі рішення суду, а також коли щодо нерухомого майна наявний судовий спір);
- На рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України.
Територіальні органи Міністерства юстиції України розглядають скарги:
- На рішення (крім рішення про державну реєстрацію прав), дії або бездіяльність державного реєстратора;
- На дії або бездіяльність суб’єктів державної реєстрації прав.
Таким чином, до компетенції Міністерства юстиції України належить перевірка виключно технічної і процедурної складової діяльності реєстратора при вчинені ним реєстраційної дії, а саме дотримання ним порядку здійснення реєстраційної діяльності, визначеного чинним законодавством: «Всі реєстраційні дії, рішення та записи, які здійснюються чи приймаються державними реєстраторами, по суті носять технічний характер, направлений на виконання встановленого Законом та іншими нормативно-правовими актами порядку здійснення такої державної реєстрації, проте, не носить самостійного правовстановлюючого характеру та здійснюються на підставі саме наданих державному реєстратору відповідних правовстановлюючих документів» - Постанова Верховного Суду від 09 лютого 2018 року у справі №906/538/16.
Рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України та його територіальних органів протягом 60 календарних днів з дня прийняття рішення, що оскаржується, або з дня, коли особа дізналася чи могла дізнатися про порушення її прав відповідною дією чи бездіяльністю.
Рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України протягом 15 календарних днів з дня прийняття рішення, що оскаржується, або з дня, коли особа дізналася чи могла дізнатися про порушення її прав відповідною дією чи бездіяльністю.
Розгляд скарги у сфері державної реєстрації здійснюється у строки, встановлені Законом України «Про звернення громадян». Відповідно до ст. 20 цього закону, звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо у місячний термін вирішити порушені у зверненні питанні питання не можливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п’яти днів.
Колегія з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єктів реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції не замінює суд, та не розглядає комплексно спір, але є лише його альтернативою у вигляді адміністративного оскарження саме дій державного реєстратора. Під час засідань Колегія не досліджує докази, не проводить експертизу документів, не встановлює певні факти, не розглядає показання свідків.
ВИКЛЮЧНО СУДОМ вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування території сіл, селищ, міст, районів та областей.
Отримати консультацію з правових питань можна у Миколаївському місцевому центрі з надання безоплатної вторинної правової допомоги, який працює за адресою: 54056, м. Миколаїв, вул. Космонавтів, 61, тел. (0512) 44-54-60, 44-54-61
Перейти на офіційну сторінку на Facebook можна за посиланням: https://www.facebook.com/1mykolaiv.centr.BVPD/
Цілодобово функціонує єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги – 0 800 213 103. Дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів в межах України безкоштовні.
Ще більше консультацій на інформаційному ресурсі WikiLegalAid, який можна знайти за посиланням wiki.legalaid.gov.ua.
Місце розташування та контакти відділів бюро правової допомоги.